Telefonisch werk word heel erg vaak aangeboden als thuiswerk. Dit om een heel simpele reden: voor beide partijen komt het vaak handig uit wanneer de werknemer vanuit thuis zijn/haar uren opvult. Zo is er meer plaats op het bedrijf zelf en kunnen de werknemers thuis op het gemak bellen. Zonder prestatiedruk. Telefonisch thuiswerk is niet alleen handig vanwege het thuis zijn maar ook een van de leukste manieren van thuis werken.

Heb ik iets nodig om hier mee te beginnen?

Ten eerste, heb je een grote hoeveelheid enthousiasme nodig. Dat is in het algemeen voor thuiswerk nodig. Niet specifiek en alleen voor telefonisch thuiswerk. Bij thuiswerk is er geen baas of geen coach aanwezig. Je zit gewoon in je eentje thuis. Daardoor lopen de bedrijven die thuiswerk aanbieden, geen enkel risico. Bij te weinig enthousiasme kan de samenwerking enorm vroegtijdig afgesloten worden.

Buiten de algemene vereisten bij thuiswerk, heb je soms ook inderdaad nog een microfoon, telefoon of GSM nodig. Soms voldoet één van deze apparaten, soms zijn ze allemaal nodig en soms ook gewoonweg geen. Dit hangt natuurlijk af van waar je precies solliciteert en welk soort telefonisch thuiswerk het is.


Verschillende soorten telefonisch thuiswerk

telefonisch thuiswerk

Natuurlijk zijn er veel verschillende manieren van telefonisch werken. Een telefoon(gesprek) kan voor veeldienen. Daarmee dat er veel verschil zit in de verschillende soorten telefonisch thuiswerk. In principe kunnen we telefonisch werk, ook wanneer dat thuiswerk is, opsplitsen in twee delen. Inbound en outbound.

Inbound

We spreken over inbound wanneer je telefoontjes opneemt maar zelf niet het initiatief moet nemen om iemand op te bellen. Dit is dus meestal het geval bij een klantendienst, astro-lijn of een andere telefonische hulpdienst.

Outbound

Outbound is, uiteraard, het omgekeerde van inbound. Hierbij neem jij het initiatief om te bellen. Dit gebeurt meestal bij bv. enquetes of het verkopen van producten. Ook bij kleine ondernemingen worden vaak gebruik gemaakt van telefonische werkkrachten voor het onderhouden van alle contacten.

In- en outbound

Beide, inbound en outbound kunnen in verschillende jobs ook gecombineerd worden. Zo doet de klantendienst van een telecomoperator vaak zowel in- als outbound. Inbound zijn de klanten met een probleem die binnen bellen, outbound kan zijn voor het vastmaken van een afspraak of het inwinnen van informatie over de klant.

Telefonisch en ander thuiswerk combineren

Thuiswerk dat telefonisch is, kan geregeld gekoppeld worden aan een aantal andere taken. Meestal zijn dit dan taken die op de computer uitgevoerd moeten worden, zoals agendabeheer of administratieve taken zoals het bijhouden van het reservatie schema van het springkasteel dat jouw opdrachtgever verhuurd.

Thuiswerk vacatures vinden voor aan de telefoon

Het effectief vinden van werk in de thuiswerk sector is een hele opgave. Veel mensen worden enthousiast van het idee in de pyjama te kunnen werken. Daardoor zijn alle vacatures ook snel volzet. Er zijn verschillende websites en mailinglijsten die goede en betrouwbare vacatures doorsturen. Er zijn ook vaak betalende sites. Deze zijn niet aan te raden.

Op het Thuiswerk Centrum zelf, plaatsen wij ook geregeld vacatures. Er zitten ook geregeld vacatures tussen voor het vervullen van en taak achter de telefoon.

Welke landen zijn mogelijk?

Gelukkig doet er dat meestal niet toe bij telefonisch thuiswerk. Veel verschillende callcenters werken zelfs in verschillende landen. Van België tot Nederland tot zelfs Turkije. Aangezien een telefoongesprek zo maar doorgestuurd kan worden naar een ander land, is het enkel cruciaal dat je de juiste taal kan spreken. Voor een Nederlands of Belgische firma, zal dat uiteraard Nederlandstalig zijn. Het kan altijd dat ze meertalige werkkrachten zoeken. Normaal gezien staat dit dan duidelijk vermeld in de vacature zelf.